Mi történik egy Aikido edzésen?

A Zumm Aikido Egyesületben, amihez a Hikari dojo is tartozik, az edzések általában dinamikusak; hangsúlyt helyezünk a harcművészet alkalmazhatóságára, az ukemunkára (beleértve a támadó túlélését lehetővé tevő esések gyakorlását is), és az őszinte gyakorlásra. O’Sensei, az Aikido alapítója gyakorta mondta, hogy a gyakorlásnak örömtelinek kell lennie – ezt az alapelvet dojonkban nagyra értékeljük.

Az edzéseket úgy szervezzük, hogy bárki részt vehessen rajta; rászánjuk az időt a kezdőkre és idősebbekre. Elsőrendű szempont a biztonságos gyakorlás.

Büszkék vagyunk rá, hogy befogadóak és megkülönböztetésmentesek vagyunk. A más harcművészeti ágat gyakorlókat, vagy más Aikido dojoból érkezőket mindig szívesen fogadjuk.

Bár minden edzés különbözik, a gyakorlás általában magában foglalja az alább következőket.

Bemelegítés

Bemelegítés

Minden edzésen szánunk időt a bemelegítésre; izmaink, ízületeink felkészítésére az intenzív gyakorlásra. Az edzések elején alaposan átmozgatjuk testünket.

A bemelegítés egyik hangsúlyos célja annak gyakorlása, hogy hogyan tartsuk meg testünk középpontját egyensúlyban, hogyan  és hova helyezzük testsúlyunkat, hogyan koordináljuk mozgásunkat. Emellett lazító és nyújtó gyakorlatokat is végzünk.

A bemelegítés során kifejlesztett és begyakorlolt készségeknek aztán közvetlenül hasznosítjuk is.

Ukemi

ukemi

Az ukemi összetett jelentéssel bír – beletartozik a gurulás, esés, és minden olyan képesség, ami szükséges az őszinte támadáshoz, és a támadón végrehajtott technika sérülésmentes kivitelezéséhez.

Tudjuk, hogy a kezdők számára egy végrehajtott technikából gurulni, vagy esni félelmetes lehet. Ezért rászánjuk az időt, hogy mindenki biztonságosan elsajátíthassa ezeket  a képességeket.

Mindenki saját ütemében fejlődhet, amíg a gurulás és esés természetessé nem válik.

Aikido technikák gyakorlása

Monostory MIklós kokyu nage

Az Aikido technikák javarészt dobásokból, földrevitelekből, leszorításokból és atemikből (ütésekből) állnak. Feladatuk, hogy a támadást úgy semlegesítsék, hogy a támadó minél kevesebb kárt szenvedjen.

Az Aikido technikák helyes és hatékony végrehajtásához a test mozgásának megértése, a helyes távolság felmérése és az időzítés alapvető szükségességű.

A kezdők általában egyszerű támadáskat (pl. csuklófogás) tanulnak meg elhárítani, semlegesíteni és energiájukat elvezetni. Ahogy haladnak előre, egyre többfajta támadási móddal találkoznak – ütésekkel, késsel, bokkennel (fa gyakorlókard) jo-val (bot) támadással. Gyakorlunk harcot térdelve – térdelve (suwari waza), és állva támadó (hamni handachi waza) ellen is.

A technikákat gyakoroljuk úgy is, hogy a támadó ellenáll, és áramlóbb formában is. Gyakoroljuk az atemit (védekező ütés, bár ez nem pontos megfogalmazás…) és védekezést a nem szokványos támadási formák ellen is. Ennek számos oka van, egy közülük, hogy így a gyakorlók úgy tekinthetnek önbizalommal Aikido tudásukra, mint egy komplett önvédelmi rendszerre.

A haladók gyakorlásának része a szabad gyakorlás (jiu waza) és a több támadó elleni védekezés (taninzugake).

Fegyveres gyakorlatok

Fegyveres gyakorlat - Aikido

A fegyveres gyakorlatok (kata gyakorlás bokkennel és jo-val) fontos részei az AIkidonak. A szorgalmas fegyveres gyakorlással elsajátítható készségek közvetelnül pozitív hatással vannak a fegyver nélküli technikák végrehajtására.

Előnyeik között tartható számon a helyes testtartás fejlesztése, az elme nyugalmának elsajátítása, a lábmunka tudatosulása, a mozgáskoordináció fejlődése, az összpontosítóképesség javulása, és nem utolsósorban az általános jó közérzet és fitness…

Visit Us On FacebookVisit Us On LinkedinCheck Our Feed